Historie van de Veruna
In 1913 is de Veruna gebouwd, bij Scheepswerf 'de Dageraad' te Woubrugge (bouwnummer 269). Het type schip is een 'Friese Maatkast' met een lengte van 30.00m bij 6,23m breed. Deze lengte was specifiek voor dit type schip, in verband met de maximale lengte bij sluis Lemmer om Friesland in te kunnen varen. De oorspronkelijke naam van het schip was de Paulina, maar het schip heeft meerdere namen (en eigenaars) gehad.
Voorgaande namen:
- Paulina (1913)
- Maria
- Hendrika
- Arendina
- Tallegina (tot 1990)
Om het makkelijk te houden, vergeten we de voorgaande namen, en hebben het over de Veruna.
Veel binnenvaartschepen waren vroeger zeilschepen. Door middel van een grote mast, waarmee men ook lading kon hijsen werden de schepen door de wind voortgestuwd. Nadat de dieselmotor zijn intrede deed, duurde het nog jaren voordat de meeste schepen gemotoriseerd werden. Zo ook ons schip. Pas in 1953 (op 40 jarige leeftijd) werd er een dieselmotor ingebouwd. Tevens werd er ook een stuurhut achter de roef geplaatst, en is het schip met ruim 10 meter verlengd. Zo kon het schip meer lading meenemen, kon het sneller varen en was de schipper niet meer afhankelijk van de wind(stilte).
Eind jaren '80 groeide de scoutinggroep flink. Tevens was er ook de wens om gemengd (jongens en meisjes) te draaien. Het nieuwe bestuur van de groep pakte de zaken voortvarend aan. Er werd gezocht naar een nieuw wachtschip.
Na een tijdje zoeken en een aantal schepen gezien te hebben vonden we uiteindelijk iets.
Een advertentie in de Schuttevaer op 23 juni 1990.
Een schip was in eigendom van een tweetal schippers die ermee wilden stoppen. Het schip lag in de oude binnenhaven van Rotterdam en heette Tallegina. Toen we het schip voor het eerst zagen liggen hadden we er gelijk al zin in. Het straalde een soort stoerheid uit, die ons aansprak. Natuurlijk bekeken we het schip aandachtig. Die motor was heel mooi en het vlakrapport was ook helemaal niet slecht. In het ruim lag een stalen vloer, dat was ook wel makkelijk, kortom een schip met mogelijkheden. Afspraken werden gemaakt voor een proefvaart, een hellingbeurt en een akkoord van de groep. In een speciale vergadering, tijdens het zomerkamp van de verkenners in de Biesbosch, is de groep akkoord gegaan. De proefvaart leidde tot tevredenheid en op de werf bleek ook het onderschip in orde te zijn. Een vaarploeg, vergezeld door een professionele schipper toog naar Rotterdam en weldra voer de Tallegina de Eindhovense haven binnen. De groep had een nieuw wachtschip.
De Veruna net nieuw in Eindhoven
Sindsdien is er heel erg veel gebeurd. Er is een stalen dek op gemaakt, zodat we een groot leefruim hebben, en met de hijskraan kunnen we de vletten op het dek zetten. Het vrachtschip is in korte tijd omgebouwd tot wachtschip, zodat er al een klein jaar na aanschaf op kamp gegaan kon worden met het schip.
Vrachtschip naar Wachtschip
In de loop der jaren zijn er steeds meer dingen aan gedaan, gerepareerd en vervangen. De motor is in 2008 vervangen, na 60 jaar trouwe dienst, door een nieuwere en schonere motor. En nog steeds proberen we ons schip verder te moderniseren, en te voldoen aan de wensen die de groep heeft.